Vítám vás u dnešního praktického okénka. Hned na začátku se podíváme na velmi důležitou věc v tradingu a tou je čtení kontextu trhu. Tento praktický článek bude navazovat na úterní psychologii tradingu, ve které jsme se zabývali fenoménem kotvení, který brání obchodníkovi vnímat více informací najednou, protože jeho mysl je zaměřena pouze na jednu informaci. V tomto článku si ukážeme, kolik problémů může tento druh zkreslení způsobit.
EUR/USD – H1
Čtením kontextu trhu se myslí vnímání více časových rámců najednou a k tomu i PA. Naše ukázka se bude týkat situace na měnovém páru EUR/USD, který některé obchodníky potrápil. Jak je na obrázku níže vyznačeno, měnový pár EUR/USD se dlouhodobě obchoduje v rostoucím trendu, přičemž vytváří stále vyšší low. Vzhledem k tomu, že tento pár provedl v úterý agresivní výprodej, tak se někteří obchodníci domnívali, že středa bude medvědí. Opak byl ale pravdou.
Indikací toho, že trh medvědí nebude, byla konsolidace ceny s růstovou tendencí po otevření evropských trhů. Trh nejenže respektoval rostoucí trend, ale především docházelo ke kumulaci objednávek s mírným up trendem, což zákonitě muselo skončit nerovnovážným stavem na trhu a silným cenovým pohybem. V čem spočíval klam kotvení? Někteří obchodníci měli zúžené vnímání pouze na onen výprodej a již neřešili zbývající kontext trhu.
EUR/USD – M15
Na tomto obrázku je konsolidace trhu v úzkém volatilním pásmu mnohem lépe viditelná. Po spárování objednávek v této konsolidaci muselo dojít k převaze jedné strany obchodníků. To, že to budou nakonec kupci signalizovala stále vyšší low. Focusování mysli na shorty by v tomto případě mohlo stát hodně peněz. Na grafu níže jsem vyznačil rezistence, které mohly vybízet k obchodování, ale jak je vidět, trh si s nimi vůbec hlavu nelámal.
Na závěr bych rád uvedl jednu malou poučku, která v těchto případech může obchodníkovi zachránit hodně peněz.
- Když trh tvoří vyšší low a vyšší high, tak NECHCETE proti němu shortovat.
- Když trh tvoří nižší low a nižší high, tak NECHCETE proti němu longovat.
Tímto přístupem je možné se vyhnout obchodům, které jsou proti trendu a naopak naskakovat do obchodů, které mají větší potenciál.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass