Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. Vypadá to, že se s létem opět roztrhl pytel s novými obchodníky na finančních trzích. Nová krev je určitě fajn, jelikož to svědčí o neutuchajícím zájmu lidí zhodnocovat svůj kapitál nebo o vybudování si dalšího zdroje příjmů. V tomto článku ovšem nebudeme trading vychvalovat, ale pokusíme si nastínit hlavní úskalí, která na nově příchozí v tomto oboru mohou číhat.
Odložte euforii, je to tvrdý byznys
Je jasné, že každá nová věc vzbudí v lidech nadšení a touhu. To samé platí i o tradingu, kdy je ona touha podporována vidinou obvykle snadných zisků. Ovšem realita určitě není tak přívětivá, jak si noví obchodníci malují. Dříve nebo později každý trader do určité míry vystřízliví a zjistí, že trading není jen o tom někde nakoupit a někde prodat (nebo opačně), ale že to zahrnuje i mnoho dalších oblastí od naprosto technických záležitostí, až po abstraktní pitvání se ve své vlastní psychice.
Po vypršení euforie nastává stav vystřízlivění. Jak to tak u tohoto stavu bývá, není to příjemný stav. Možná se obchodník setká s pochybami, poklesem sebedůvěry nebo jinou formou negativních emocí, jejichž účelem je oddělit zrno od plev a vyčistit trading od slabých jedinců, kteří podlehli pouze krátkodobému omámení a iluzi o tom, že po měsíci tradingu z nich budou boháči.
To, co dělá většina, nefunguje
Jakmile u nových obchodníků odezní i stav deprese o skutečném střetnutí s tradingovou realitou, je načase začít tento byznys brát zcela vážně. Pokud má obchodník takzvaně pod čepicí, tak si přečte, kolik procent brokeři inzerují, že je obchodníků ztrátových, a na základě toho mu jistě dojde, že naprostá většina informací, které se dají na internetu dohledat, a které nejspíše využívají i ti ztrátoví, nebude fungovat. Trading je potřeba totiž pojmout jinak.
Valná většina obchodníků zbytečně hledá stále sofistikovaněji způsoby, jak se dostat do trhu a přitom zcela opomíjí to podstatné. Alfou a omegou ziskového tradingu je vytvořit si systém s primitivními vstupy a výstupy z a do trhu, který půjde ruku v ruce s propracovaným money managementem. To, jakým způsobem obchodník řídí své peníze, je to nejdůležitější, protože je smutným faktem, že prozatím nikdo není schopen predikovat cenové pohyby.
Pokud jste začali svou tradingovou pouť a už jste zjistili, že s vašimi současnými informacemi to příliš nikam nevede, tak je načase začít více přemýšlet nad tím, jak zapracovat na money managementu. Můžete například zkusit popřemýšlet, zda je dobré vstupovat pouze na jedné ceně, nebo použít více vstupů, jak rozložit lotáž na více vstupních úrovních, kdy vybírat částečné zisky nebo částečné ztráty, jak přihazovat peníze do ziskového obchodu či jak hedgeovat ztrátový obchod.
Právě z mixu výše uvedených proměnných je teprve obchodník schopen vytvořit dlouhodobě ziskový obchodní systém. K úspěchu na finančních trzích nevede podrobné zkoumání strategie s jednoduchým klouzavým průměrem SMA 10 nebo SMA 15. Vše se totiž odvíjí od řízení peněz.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz