V dnešním článku se opět ponoříme do tajů naší mysli a představíme si efekt, který velmi úzce souvisí s penězi a vztahu lidí k nim. Obecné zákony tohoto zkreslení si nejprve popíšeme na příkladech z běžného života a získané poznatky následně zkusíme uplatnit i v tradingu, konkrétně u position sizingu. Dnes se budeme věnovat denominačnímu efektu, který z praxe většina z nás velmi dobře zná, ale z nějakého důvodu jsme jej zapomněli používat při tradingu.
Denominační efekt v běžném životě
Tento efekt spočívá v tendenci lidské mysli inklinovat k utrácení po menších částkách, zatímco při utrácení větších částek, se již člověk začíná zamýšlet nad tím, zda předmět, který hodlá koupit, skutečně potřebuje. Tohoto efektu využívají například marketéři v reklamních kampaních při stanovování slev, množstevních baleních atd.
Lidé si pod vlivem denominačního efektu neuvědomí, že ve finále utratí mnohem více peněz po malých částkách, než kdyby provedli jednu platbu o větší hodnotě. Denominační efekt funguje jak při utrácení peněz, tak i při jejich získávání. Při inkasování peněz ovšem lidé preferují opak denominace a dávají přednost inkasování jedné větší částky namísto více menších částek. Pojďme se proto nyní přesunout do prostředí finančních trhů, kde využijeme tyto zákony pro maximalizaci zisku.
Denominační efekt v tradingu
V první části tento efekt říká, že lidé utrácejí raději po větším počtu menších částek, než po menším počtu větších částek. Tento stav je pro lidskou psychiku z nějakého důvodu více pohodlný. Proč tedy obchodníci riskují jednu velkou částku namísto více menších?
Trading je obvykle vnímán a praktikován tak, že obchodník na jedné ceně nakoupí, nebo prodá. Toto je právě opak denominačního efektu, který vede akorát ke stresu z toho, zda nákup, nebo prodej proběhl za dobrou cenu. Pokud bychom měli denominační efekt praktikovat v tradingu, tak by mělo dojít k rozdělení jedné velké částky (našeho rizika) do většího počtu menších částek. V tomto případě tedy místo stresu nastupuje očekávání, protože obchodník získává každým vstupem lepší a lepší cenu.
Rozdělení jedné větší částky do více menších riskovaných částek je možné aplikovat jak v tzv. dokupování do ztráty, tak je možné tohoto efektu využít i při dokupování do zisku. Toto je opět metoda maximalizace zisku, kdy obchodník identifikuje dlouhodobý trend a při technických korekcích dokupuje opět menší částky tak, aby obchod nepřekročil stanovené riziko.
Závěr
V tomto článku jsme si představili denominační efekt, který jsme si popsali na příkladu z běžného života, abychom následně poznatky přenesli i do světa tradingu. Denominační efekt lze využít pro získání větší psychické pohody při tradingu a to rozdělením riskované částky do více menších obchodních příkazů (podle vzoru denominačního efektu), namísto riskování jedné velké částky. Denominační efekt lze využít i v rámci řízení obchodu, kdy lze dokupovat menší částky jak v zisku, tak ve ztrátě.
Martin Klass