Sobota 21. prosince 2024 15:41
reklama
Purple ebook obchodování ropy
reklama
Investingfox Nastroje
reklama
Dukascopy new
reklama
Purple webinář Ve vaší režii

VW nyní nerozhodne o lokalitě pro gigafactory, ČR jedná s pěti investory

01.11.2023 19:22  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Koncern Volkswagen (VW) v současnosti nebude rozhodovat o výstavbě další gigafactory na baterie pro elektromobily. Jedním z kandidátů přitom byla i Česká republika se svou zónou v Líních u Plzně. VW odložil rozhodnutí nejméně na rok 2025, důvodem je pomalejší náběh elektromobility, oznámil dnes předseda představenstva Volkswagenu Oliver Blume. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) patří výstavba gigafactory dál mezi priority vlády. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) dnes po jednání vlády doplnil, že stát v současnosti jedná s pěti potenciálními investory. Jsou z různých kontinentů, jde podle něj o investice od nižších do vyšších jednotek miliard eur.

Stát jednal s VW o gigafactory od jara 2021, koncern vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi v areálu záložního armádního letiště. Stát investici podpořil a chtěl v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a byla připravena dát na ně devět miliard korun. Její stavbu odmítly místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisovala petice proti stavbě.

O možné investici jednali Fiala a Síkela se šéfem německé automobilky v pondělí, oznámili, že výsledek sdělí dnes. "Tlačili jsme na rozhodnutí Volkswagenu i kvůli tomu, že jsme stáli před otázkou, jestli do rozvoje lokality vložit další prostředky," uvedl Síkela s tím, že ČR zatím do přípravy zóny vložila několik desítek milionů Kč.

Plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti) bere dnešní oznámení VW jako škodu pro celou ČR i pro kraj. Jednání o případném novém investorovi pro Líně se vracejí na začátek, řekl Špoták ČTK. Obce v okolí letiště tento verdikt čekaly. Trvají na tom, aby se podnikatelský park v Líních výrazně zmenšil, jak teď kraj připravuje ve změnách krajského územního plánu, tedy v zásadách územního rozvoje.

Podle premiéra by bylo dobré, aby v Česku byl umístěný celý řetězec výroby elektromobilů, tedy těžba lithia, výroba baterií a produkce elektromobilů. Letiště Líně, pokud by pro lokalitu neexistoval projekt podobný gigafactory od VW, bude podle Fialy dál sloužit armádě. "Kdyby byl nějaký fantastický projekt podobného významu jako gigafactory Volkswagenu, tak se o tom můžeme bavit. Takový projekt ale úplně na stole není. Jednáme o více projektech výroby baterií v ČR, ty zpravidla mají jiné lokality," podotkl premiér.

Z pěti zájemců jsou dva projekty podle Síkely v podobném rozsahu jako zvažovaná gigafactory Volkswagenu v Líních a tři jsou menší. Pro menší projekty ministerstvo průmyslu nabízí jiné lokality, stejně jako pro jeden z těch větších. U posledního projektu, který je v počátečním stadiu jednání, jsou ve hře i Líně, uvedl Síkela. "Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, tak okamžitě ukončí jednání," dodal Síkela.

Pokud se vláda dohodne s dalším investorem pro Líně, bylo by podle Špotáka nutné znovu projednat mj. to, zda jeho výroba a jeho jméno regionu něco přinese. "S VW jsme měli dohodnutou podporu středních škol, spolupráci s univerzitou, výzkumem a další projekty. Tato jednání probíhala 1,5 roku. Ale já nevím, jestli jiný investor bude chtít takto spolupracovat," uvedl. Podobně bude muset případná nová firma jednat s obcemi o tom, kolik by potřebovala hektarů pro svoji továrnu, jestli by jí vyhovovalo 280 hektarů, na něž se teď zpracovává změna zásad územního rozvoje. Dále by se muselo znovu jednat o kapacitě energií, vody, železniční vlečce, sjezdech z dálnice, nových silnicích a podobně. "Všechno se to teď vrací na začátek," dodal hejtman.

Blume dnes uvedl, že česká vláda ve spolupráci s místními partnery odvedla vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Podle něj ale vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. "Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybraly: Salzgitter (Německo), Valencie (Španělsko) a St. Thomas (Kanada)," sdělil dnes Blume. Doplnil, že Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních.

Předák odborů automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík rozhodnutí VW lituje, míní ale, že tři již vybrané továrny v Kanadě, Španělsku a Německu momentálně na zpomalenou produkci e-produktů a e-automobilů stačí. "Nemůžeme si teď dovolit za vysoké náklady vyrábět nadkapacitu baterií," uvedl.

Zdroj: ČTK

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
reklama
InstaForex rijen 2024