Fenomén sociálního tradingu pomalu, ale jistě začíná vstupovat do povědomí širší masy lidí. Pro ty kteří neví, co to sociální trading je, tak se jedná o službu, při které trader kopíruje obchody jiného tradera. K tomuto kopírování obvykle dochází na platformě brekora, kde si klient z dostupných statistik výkonnosti, stability, řízení financí atd. vybere „kolegu“, jehož obchody bude kopírovat. V tomto článku zhodnotíme výhody i nevýhody tohoto systému a pokusíme se nastínit, metody jak vyhledávat vhodné tradery ke kopírování.
Výhody sociálního tradingu
Několika neoddiskutovatelnými výhodami sociálního tradingu jsou jeho jednoduchost a to jak po technické stránce (využití jednoduchého kopírovacího kódu nebo platformy brokera), tak po stránce časové (není potřeba vysedávat u grafů a provádět technickou a fundamentální analýzu), po stránce psychologické (nedochází ke změnám emocí pod vlivem strachu a chamtivosti v probíhajícím obchodě) a na závěr do pozitivních vlastností spadá i určité vědomí tradera, že je členem komunity a toto vědomí mu dává naději, že na „to“ zkrátka není sám.
Pomyslnou výhodu lze hledat i v motivaci obchodníků ke kvalitě, na straně poskytovatele social tradingu. Za darmo ani kuře nehrabe, proto je vhodné, aby se začínající social trader ujistil, jakou motivaci má trader, od kterého se chystá obchody kopírovat, k tomu, aby své obchody zveřejnil. V otázkách motivace lze rovněž hledat odpověď na dlouhodobost a konzistenci tradera, poskytujícího své obchody ke kopírování. Je-li tento obchodník dostatečně (finančně) motivován, je u něj i vysoká pravděpodobnost, že v systému sociálního tradingu bude působit dlouhodobě, což je ideální stav jak pro něj, tak pro jeho kopírovače.
Nevýhody sociálního tradingu
Hlavní nevýhodou je určité odevzdání své odpovědnosti za zhodnocování svých volných finančních prostředků. Je vcelku zajímavé, že když už si člověk, nějakou svou jinou činností dokáže vydělat peníze, tak při vidině ještě větších zisků ztrácí sebedůvěru a vyhledává externí možnosti zajišťující mu další přísun kapitálu.
Další zásadní otazník se vznáší nad časovým horizontem, ve kterém bude sociální trading ziskový. Ve všech obchodních strategiích totiž existují zisková a ztrátová období a je otázkou, jak na tyto výkyvy bude reagovat člověk, který odevzdal své finance do rukou cizího člověka, protože sám není ochotný na sobě pracovat. Následná emoční zátěž může být ve finále mnohem těžší, než v případě tradingu tzv. na vlastní triko.
Časová nenáročnost může být rovněž zavádějící. Věřím, že vybrat si kvalitního partnera ke kopírování obchodů vyžaduje jistě mnoho času, při kterém je proveden průzkum nejen procenta zhodnocení, ale také časový horizont, ve kterém bylo zhodnocení dosaženo, konzistence equity křivky, úspěšnost, RRR, obchodní instrumenty atd. Navíc rozhodnout se, zda kopírovat jednoho tradera nebo více nemusí být úplně jednoduchá disciplína.
Ideální je také prověřit si samotného obchodníka, jeho profily na sociálních sítích, případnou reklamu, sebepropagaci, jeho vzdělání, zkušenosti jiných kopírovačů atd. Je otázkou, zda není lepší čas strávený zkoumáním cizího člověka věnovat sobě samému a stát se odpovědným jak k vydělávání, tak i k zhodnocování svých financí.
Koho tedy kopírovat
Při výběru platformy a osobnosti sociálního tradingu je nevhodné nechávat se zaslepit reklamou a je potřeba pátrat anebo se zajímat i o další možnosti. Předpokládám, že kdyby si měl „kopírovač“ zvolit, zda jeho finance bude zhodnocovat neznámý člověk, který sice má určité procento zhodnocení anebo například Larry Wiliams nebo Andrea Unger, tuším, kam by většina lidí sáhla. Je ale možné aby se dali obchody Larryho nebo Andrea kopírovat? Jistě že to možné je.
Reklama vás na tuto možnost asi moc nenavede, ale ten kdo se zajímá, jistě ví, že existuje něco jako světový pohár v tradingu, ve kterém se každoročně utkávají ti nejlepší tradeři z celého světa. Vítěz tohoto poháru se stává školitelem a veřejnost může jeho obchody (za poplatek) kopírovat (worldcupadvisor.com).
Myslím si, že toto je mnohem zajímavější možnost zhodnocování financí, než je svěřování svých financí social traderovi u kterého zůstává mnoho otázek ohledně jeho obchodní strategie a dokonce i o něm samotném.
Děkuji za přečtení!
Martin Klass