Nedávno jste se stal prezidentem X-Trade Brokers. Co to znamená pro firmu? Pokračování současné strategie nebo nový směr?
Na jedné straně budeme pokračovat v tom, co jsme dělali dosud, protože mnoho věcí jsme dělali dobře, ale na druhou stranu bych se chtěl zaměřit na několik aspektů, které jsou podle mne opravdu důležité. Je to především zvýšení počtu nových aktivních klientů. To se netýká pouze polského trhu, ale také trhů zahraničních, na nichž působíme. Z mého pohledu je zde potenciál opravdu velký. Změny budou zahrnovat nejen optimalizaci našich činností, ale budou je provázet i změny na trhu, a to především konsolidace.
Mluvíte o získávání nových klientů. Nyní se zdá, že trh už dosáhl určitého stropu a noví hráči to mají velmi obtížné. Jak chcete realizovat tento plán?
Je pravda, že je stále obtížnější přilákat nové zákazníky, nicméně my jsme jeden z mála brokerů, a to v globálním měřítku, který se snaží nabízet přidanou hodnotu k obchodnímu účtu. Nejedná se o samotnou nabídku, která je velmi dobrá včetně trvale nízkých spreadů. Klientům navíc nabízíme individuální cashback, který může dále snížit náklady na obchodování. Investoři potřebují dobrý účet, kvalitní nabídku instrumentů, ale i další řešení. Nabízíme proto nadstandardní analytický servis, a široký vzdělávací program.
Kdy uvidíme první výsledky Vašeho nového přístupu?
Naše podnikání závisí na dvou věcech. Prvním z nich je jasnost tržních trendů. Druhým je samozřejmě vliv našich obchodních a marketingových aktivit. Na první část nemáme žádný vliv, ale výsledky druhé již můžeme vidět ve výsledcích XTB za první čtvrtletí, které jsou mimořádně dobré, oproti předchozím rokům.
A tržby za první čtvrtletí byly...
Vzhledem k tomu, že jsme veřejně obchodovaná společnost, na tuto otázku nemohu v tuto chvíli odpovědět.
V souvislosti s XTB se často zmiňuje téma zahraniční expanze. Jaká je aktuální situace v této oblasti?
V tuto chvíli se nejvíce soustředíme na oblast Latinské Ameriky. Dnes naše zahraniční pobočky generují 70 % celkových příjmů. Takže když mluvíme o zahraničních trzích, neznamená to jen expandovat na nové trhy, ale i optimalizovat fungování na trzích, kde jsme již nějakou dobu aktivní. Zejména se jedná o efektivní vynakládání marketingových nákladů. Např. v loňském roce bylo vynaloženo na marketing nejvíce ve druhém čtvrtletí, a výrazně méně ve čtvrtém, což mělo dopad i do výsledků XTB na konci roku. Proto si myslím, že aby bylo možné optimalizovat náklady, je potřeba efektivněji utrácet peníze.
To se vztahuje k některému konkrétnímu trhu, na kterém působíte?
Optimalizace nákladů se týká všech poboček. Bude se jednat opět o obchodně-marketingovou optimalizaci. Opravdu velký potenciál je na trzích, které z důvodu stupně nasycení nejsou tak atraktivní pro nové brokery. Mám na mysli, mimo jiné, Německo, Francii nebo Velkou Británii. Tam vidím opravdu velký potenciál.
Znamená to, že silné postavení na zahraničních trzích posouvá polský trh do pozadí?
30 % příjmů, které nám plynou z Polska, je hodně. Polský trh je pro nás stále nejdůležitějším trhem, i když jak jsem zmínil, velký potenciál vidíme i v zahraničí.
Některé země zavedly nové regulace, které se projevily právě ve forexovém obchodování...
V poslední době jsme se museli vypořádat s novými předpisy mimo jiné v Turecku. Žádný jiný regulátor není tak nepředvídatelný jako právě tam a změny, které oznamuje, je nutné provést i ten samý den. V jiným zemích se jedná o diskusi s brokery a změny tak můžeme lépe předvídat a dopředu se na ně připravit.
Jak hodnotíte činnost polského regulátora (KNF)?
Existují určitě klady i zápory. Brokeři, kteří jsou v této chvíli v Polsku, fungují z pohledu regulátora dobře. To, co kazí image forexu, jsou brokeři, kteří nejsou regulovaní KNF.
Má XTB šanci stát se globálním hráčem, který bude rozdávat karty na globálním forexovém trhu?
Mezi zmíněnými globálními hráči jsme nyní čtvrtým největším brokerem tohoto typu na světě. Jak jsem zmínil, trh se konsoliduje a nám se tak otevírá skvělá příležitost i nadále růst.
Je konsolidace trhu šancí pro zvětšení zákaznické základny?
Na toto téma nechci prozrazovat příliš mnoho detailů. Dnes je na trhu, na kterém působíme, obtížné prodat celý podnik. Pro nás je to dobrá zpráva, protože jak bylo zmíněno, může to být příležitost zvýšit počet klientů. Změny na trhu sledujeme a připravujeme vnitřní strukturu, a to zejména z technického hlediska, abychom z těchto změn mohli co nejvíce těžit.
Nechcete mluvit o detailech. Znamená to, že již něco probíhá?
Ano. Jsme velmi dynamická společnost. Kdyby se na trhu objevily příležitosti a my bychom je nevyužili, znamenalo by to, že jsme se nic nenaučili.
Záznam rozhovoru v polském jazyce ZDE.
Omar Arnaout absolvoval v roce 2005 Ekonomickou školu ve Varšavě, obor bankovnictví a finance. Ve společnosti XTB působí od ledna 2007. Od roku 2007 do roku 2009 vykonával pozici dealera prodeje. Od roku 2009 do roku 2010 pracoval jako zástupce ředitele rumunské pobočky XTB a od roku 2010 do roku 2012 jako zástupce ředitele italské pobočky XTB. Od roku 2012 do roku 2014 pracoval jako ředitel v kanceláři zahraničních poboček v Noble Securities Dom Maklerski S.A. a v roce 2014 pracoval také jako obchodní ředitel a předseda představenstva v xStore sp. z o. o. Od roku 2014 do roku 2016 zastával pozici ředitele maloobchodního prodeje v XTB Limited ve Velké Británii a v roce 2016 se pan Arnaout stal v XTB regionálním ředitelem pro Polsko, Maďarska, Německo a Rumunsko. V lednu 2017 byl jmenován výkonným ředitelem a prezidentem správní rady XTB Group.