Nedávno v televizi běžel několika dílny dokument o naprosto unikátním letadle Concorde. V určité době, v devadesátých letech, jsme považovali za téměř normální, že taková věc existuje. Nelétali jsme v něm, ale byl nám přesto blízký a vlastně svým způsobem všední. Jenže právě při sledování těchto dokumentů se člověk musel zamyslet na souvislostmi. Všechny ty věci spojené s vývojem zařadit do kontextu doby, ve které toto letadlo vznikalo a především potom do kontextu technologií, které v té době byly dostupné.
Představte si, že první zkušební let proběhl v roce 1969. A teď do souvislostí. Pamatujete si na film Utrpení mladého Boháčka s Pavlem Landovským? Tak ten měl ve stejném roce premiéru. Vzpomínám si, jak tam na dvoře parkoval svoji Volhu typ GAZ 21. A ještě dál. V té době, nejen že jsme neměli barevné televizory, ale většina domácností neměla ještě vůbec žádný. A přesně v této době vzlétlo první nadzvukové dopravní letadlo.
Počítače, které se dnes používají téměř ke všemu tenkrát prakticky neexistovaly a pokud, tak jejich výkon nedosahoval výkonů dnešních mobilních telefonů, viz. například Apollo 11, které s počítačem výkonnosti telefonu z před deseti let přistálo na měsíci. Zkrátka naprosto neuvěřitelné věci, které inženýři dokázali. A proto také tehdy strávili ve větrném tunelu s modely Concorde 4 tis. hodin. Dnes by to všechno zvládl počítač udělat za pár hodin. Přesto oni dokázali vytvořit takový technický klenot. Bylo to metodou pokus - omyl, ale k cíli dorazili naprosto neomylně.
Do dnešního dne je, pominuli americké stíhací letouny poslední generace, které se teprve pomalu dostávají do výzbroje armád, Concorde jediným letadlem, které dokázalo letět dlouhodobě vyšší rychlostí než zvuk, bez přídavného spalování. Bylo úsměvné, když tam mluvili s jedním z pilotů a ten říkal, že na Concorde nalétal 10 tis. letových hodin a z nich dvě třetiny nadzvukovou rychlostí. A také bylo vtipné, když zase nějaký jiný pilot spočítal, že letadla Concorde nalétala více nadzvukových hodin, než za stejnou dobu všechna letadla armád NATO. A to stále mluvíme o letadle, vedle kterého by stála ta Volha mladého Boháčka.
Zkrátka bylo to poučné, vtipné a hlavně vhodné k zamyšlení. Jedna věc jsou podmínky a technické prostředky. Druhou věcí je jejich dokonalé a hlavně maximální využití. Pro nás je myslím důležité uvědomit si, že úsilí a cíl jsou tím, co člověka přiměje najít cestu na hraně možností. A díky tomu dosáhne toho, čeho dosáhnout chce. Stejně, jako to dokážeme my.
Michal Uma