CNBC: Zboží vyrobené v Číně naráží na nové logistické problémy
Čínské firmy, které chtějí proniknout na světový trh, narážejí na problémy s přepravou. Napojení na levnou domácí výrobu poskytlo čínským podnikům výhodu v zahraničí, což se ale teď mění v nevýhodu. Pandemie a obchodní napětí totiž narušují mezinárodní dodavatelské kanály, upozornil zpravodajský server CNBC.
Mnoho zboží nelze vyvézt, upozornila v nedávném rozhovoru viceprezidentka pro mezinárodní marketing a generální ředitelka čínské firmy Hisense pro Asii a Tichomoří Fang Süe-jü. Náklady na přepravní kontejner se zvýšily pětinásobně zhruba z 3000 USD (64.400 Kč) až na 15.000 USD, přičemž cesta do Evropy trvá o týden déle, dodala. Hisense je výrobcem domácích spotřebičů.
Světový obchod zasáhlo v posledních měsících několik problémů s logistikou, od březnového zablokování Suezského průplavu po opětovný výskyt případů covidu-19 kolem velkého exportního uzlu v jihočínském Kantonu.
Viceprezident zahraničních aktivit v čínské automobilce Aiways Alexander Klose uvedl, že jejich společnost musela přeplánovat a odložit směny, protože nebyly k dispozici lodě ani kontejnery. Pro společnost, která vyrábí elektromobily v Číně a prodává je do Evropy, to znamenalo zpoždění dodávek o dva až tři měsíce, protože auta stála v přístavu a nebylo je jak přepravit.
Zahraniční poptávka po zboží vyrobeném v Číně přitom zůstává silná. Celní úřad uvedl, že v první polovině roku vzrostl vývoz do Evropské unie meziročně o 35,9 procenta na 233 miliard USD, do Spojených států pak o 42,6 procenta na 252,86 miliardy USD.
Hisense má zájem o expanzi v zahraničí. Loni, v době pandemie, tržby této firmy na zahraničních trzích činily 7,93 miliardy USD. Do roku 2025 je chce zvýšit na 23,5 miliardy USD. Zpoždění dodávek ale znamená další problém, kterým čínské firmy teď musejí čelit, když se snaží dostat na mezinárodní trhy.
Partner konzultační firmy Bain James Root upozornil, že na zahraničních trzích působí zhruba 3400 čínských firem. Jen asi u 200 z nich tržby ze zahraničí přesahují jednu miliardu USD. "Když se tím probereme, tak první průkopníci - Lenovo, Haier a Huawei - mi připadají spíše jako skutečné výjimky, než jako ti (avantgarda), co razí cestu mnoha čínským nadnárodním společnostem, aby je následovaly do zahraničí," dodal Root, když upozornil na tři čínské značky známé v zahraničí.
Strategie čínské společnosti Alibaba pro zahraniční trhy zahrnuje investice do logistické divize Cainaiao. Díky jejímu partnerství s různými leteckými nákladními přepravci má firma zajištěnou stabilní přepravu zásilek do evropských zemí, řekl manažer pro Španělsko, Francii a Itálii firmy AliExpress William Wang. Alibaba je hlavním hráčem na čínském trhu internetového prodeje a společnost AliExpress pod ni spadá. Díky partnerství mohou prodejci na stránkách AliExpressu podle Wanga dostat své produkty k zákazníkům bez dodatečných nákladů a zpoždění. Letecká přeprava ale většinou stojí mnohem více než lodní, a je tak nevhodná pro přepravu automobilů a velkých domácích spotřebičů.
Logistické problémy znamenají, že čínské firmy si hledají základnu na zahraničních trzích. Internetoví prodejci budují nebo si pronajímají sklady blízko zákazníků v Evropě. Jakmile tedy zákazník učiní objednávku, zboží cestuje pouze z blízkého skladu, ne přes celý kontinent.
Podle údajů čínského ministerstva obchodu postavily čínské firmy v první polovině letošního roku v zahraničí zhruba 100 nových skladů. Za celý loňský rok jich bylo 800.
Čínské firmy se také snaží najít nové způsoby, jak se zabydlet na zahraničních trzích. AliExpress plánuje příští rok zdvojnásobit počet zaměstnanců ve Francii, Španělsku a Itálii z nynějších 200, uvedl Wang. Společnost Hisense pak má v plánu další akvizice a výstavbu dalších továren v různých zemích, protože zboží vyrobené v Číně na některých trzích, například v USA, zdražují i cla.
Zdroj: Reuters, ČTK, CNBC
Čtěte více
-
CNBC: Rostou obavy z propadu evropského trhu s komerčními realitami
Mezi investory rostou pochybnosti ohledně zdraví evropského trhu s komerčními realitami, někteří mají obavy z jeho prudkého propadu po nedávných problémech v bankovním sektoru. Píše o tom dnes server CNBC. Vyšší náklady na půjčky nyní tlačí dolů ceny realit, které v uplynulých letech těžily z nízkých úrokových sazeb. -
CNBC: Technologické firmy si digitální daň vynahradí
Velké technologické firmy našly způsob, jak si kompenzovat vyšší náklady v souvislosti s digitální daní, kterou zavádějí evropské země. Například americká společnost Apple oznámila, že zvýší poplatky tvůrcům aplikací. Stala se tak zatím poslední firmou z této skupiny, která část nákladů na digitální daň přesune na menší podniky. Píše o tom server finanční televize CNBC. -
CNBC: Technologické společnosti v jihovýchodní Asii letos více propouštějí
Technologické společnosti v jihovýchodní Asii letos více propouštějí, píše server CNBC. Reagují tím na ztráty a na zhoršující se makroekonomickou situaci, které přicházejí po velmi úspěšném období v době koronavirové pandemie. -
CNBC: Tether, třetí největší kryptoměna světa, vyvolává obavy u části ekonomů
Tether, podle tržní hodnoty třetí největší kryptoměna světa, vyvolává znepokojení u některých ekonomů, včetně představitelů americké centrální banky (Fed). Obávají se, že by mohla být rizikem pro finanční stabilitu a že by její problémy mohly mít vážné dopady na celý trh, upozornil zpravodajský server CNBC. -
CNBC: Trump výrazně vede nad Harrisovou v ekonomických tématech
Necelé dva týdny před prezidentskými volbami ve Spojených státech zůstávají preference obou kandidátů téměř vyrovnané. V ekonomických otázkách si ale výrazně lépe vede kandidát Republikánské strany Donald Trump, ukazují výsledky průzkumu CNBC All-America Economic Survey. Respondenti obecně věří, že pokud bude prezidentem Trump, budou na tom finančně lépe. -
CNBC: TSMC překonal Tencent a je nejhodnotnější firmou v Asii
Největší světový výrobce čipů Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) překonal čínský technologický gigant Tencent a stal se nejhodnotnější firmou v Asii podle tržní kapitalizace. Zásahy Pekingu proti technologickému sektoru v zemi v posledních několika měsících snížily hodnotu čínských technologických gigantů Tencent a Alibaba, zatímco akcie výrobců čipů posilují kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, uvedl zpravodajský server CNBC. -
CNBC: Válka může mít značné dopady, od zdražování potravin po sociální nepokoje
Když Rusko zaútočilo na Ukrajinu, nikdo nevěděl, jak dlouho konflikt potrvá a jak velké dopady bude mít na Evropu a zbytek světa. Po téměř dvou měsících války jsou ekonomické důsledky konfliktu zřetelnější a vyhlídky nevypadají dobře. V době už tak silných inflačních tlaků, za kterými stojí rostoucí ceny potravin a energií a výpadky v dodavatelských řetězcích po pandemii, prohlubuje válka mezi Ruskem a Ukrajinou napětí mezi nabídkou a poptávkou, zhoršuje spotřebitelskou náladu a ohrožuje globální hospodářský růst, píše server CNBC. -
CNBC: V Číně roste zájem o virtuální lidi, využívají je firmy z mnoha oborů
V Číně roste zájem o virtuální lidi. Podniky z řady oborů, od zákaznických služeb až po zábavní průmysl, platí za virtuální zaměstnance velké peníze. Technologická firma Baidu uvádí, že počet projektů virtuálních lidí, na kterých pracovala pro své klienty, se od loňského roku zdvojnásobil. Cenové rozpětí je přitom široké - klienti jsou ochotni za virtuálního zaměstnance ročně zaplatit od 2800 USD (63.300 Kč) do 14.300 USD (323.500 Kč), uvedl server americké televize CNBC. -
CNBC: V Rusku narůstá strach z krize
Zatímco Kyjev a Moskva uzavřely ve čtvrtek dohodu o příměří na východě Ukrajiny, ruská ekonomika se... -
CNBC: Výsledky hospodaření evropských firem byly špatné
Výsledky hospodaření téměř poloviny evropských firem za poslední tři měsíce loňského roku zaostaly za očekáváním, přestože tato očekávání byla už tak dost nízká. Uvedla to televize CNBC, která se odvolává na vyjádření oslovených analytiků. Podle nich se bude region v prostředí vysokých úrokových sazeb i nadále potýkat s problémy. -
CNMV varuje před Binary Options Robot a IAlphaGroup
Španělský regulátor finančních trhů Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) vydal nové varování před následujícími subjekty. -
CNMV varuje před brokerem Media GC
Španělský regulátor finančních trhů Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) varuje před brokerem Media GC LTD, který své služby nabízí bez patřičné licence. -
CNMV varuje před brokerem Point Investment Group
Španělský regulátor finančních trhů Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) varuje před brokerem Point Investment Group, který své služby nabízí bez patřičné licence. -
CNMV varuje před GSI Markets a Top4fx
Španělský regulátor finančních trhů Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) varuje před brokery GSI Markets a Top4fx, kteří své služby nabízí bez patřičné licence. -
CNMV varuje před 1875-Finance Invest
Španělský regulátor finančních trhů Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) varuje před společností 1875-Finance Invest, která své služby nabízí bez patřičné licence. -
CNMV zavádí přísnější pravidla pro brokery
Španělský regulátor finančních trhů (Comisión Nacional del Mercado de Valores - CNMV) zavádí přísnější pravidla ohledně informací, které musí brokerské společnosti poskytovat svým klientům. -
CNN: američtí voliči Bidenovi vyčítají inflaci a stav hospodářství
Čím dál méně Američanů si myslí, že si Joe Biden vede v Bílém domě dobře. Jeho počínání v úřadu schvalovalo v červenci 38 procent Američanů, což je nejméně od března loňského roku, uvedl průzkum agentury SSRS pro stanici CNN. Opačného názoru pak bylo 62 procent respondentů, což je nejvyšší údaj od zahájení tohoto šetření. Američané prezidentovi vyčítají, jak se staví k ekonomickým problémům a inflaci. -
CNN: Britové nikdy nezískají obchodní dohodu s USA, jakou chtějí
Dlouho před tím, než voliči v Británii v roce 2016 rozhodli o odchodu své země z Evropské unie, si euroskeptici libovali v tvrzení, že Spojené království bude nezávislou zemí schopnou uzavírat vlastní dohody o volném obchodu. Šperkem mezi těmito dohodami měla být smlouva s USA. Britové ale takovou dohodu, jakou by s Washingtonem chtěli mít, nikdy nezískají, uvádí ve své analýze americká televizní stanice CNN. -
CNN: Cena benzinu v USA poprvé dosáhla pět dolarů za americký galon
Průměrná cena benzinu ve Spojených státech poprvé dosáhla pět dolarů (asi 118 korun) za americký galon (3,79 litru), což je v přepočtu zhruba 31,1 koruny za litr. Informovala o tom včera stanice CNN s odkazem na údaje americké asociace automobilistů AAA. Podle stanice není ale dosažení této hodnoty nikterak překvapivé, protože ceny pohonných hmot v USA rostou již osmým týdnem. -
CNN: K nerovnosti v USA přispívají i akciové trhy
Nerovnost byla ve Spojených státech obrovská už před vypuknutím pandemie. Rostoucí akciový trh ji nyní ale díky hotovosti, kterou na něj hrnou vlády a centrální banky, ještě zhoršuje, protože držení akcií je rozšířeno především mezi bohatými. Píše o tom zpravodajský web CNN Business.