Co je to fundamentální analýza?
Ekonomická data, jako jsou non farm payrolls, rozhodnutí o úrokových sazbách, PMI výrobního sektoru, PMA sektoru služeb a maloobchodní prodeje, mohou pomoci zjistit, zda by obchodník měl koupit nebo prodat měnový pár.
Je to podobné jako týdenní zásoby ropy, které mohou traderovi říci, zda je ropa dobrou investicí nebo ne.
U akcií půjde o údaje, jako jsou příjmy a zprávy o společnosti (jako jsou fúze a akvizice nebo odchod generálního ředitele), které pomohou určit, zda akcii koupit nebo prodat.
Fundamentální analýza je užitečný proces používaný všemi typy obchodníků. Obvykle je však více využívaná swingovými a dlouhodobými obchodníky.
Běžní obchodníci však při plánování svých obchodních strategií používají fundamentální analýzu. Například intradenní obchodníci, kteří se spoléhají na volatilitu, mají tendenci používat fundamentální data k předpovědi, kdy budou na trhu větší cenové pohyby. Je to proto, že trh je obvykle více volatilní, když jsou zveřejněna klíčová čísla.
O čem jsou ekonomická data?
Ekonomická data jsou jedním z nejdůležitějších aspektů fundamentální analýzy. Tyto údaje obvykle zveřejňují různé vládní a soukromé agentury. Jejich cílem je ukázat, jak se ekonomika vyvíjí.
Například data non-farm payrolls ukazují počet pracovních míst, které různá odvětví hospodářství USA (mimo zemědělství) přidala nebo ztratila. Investoři a tradeři používají tyto údaje k tomu, aby věděli, zda mají v USA investovat nebo se držet dál.
Dalším příkladem ekonomických údajů jsou výnosy společnosti nebo zásoby ropy. Tyto zásoby ukazují obchodníkům ropy trendy, které se dějí na trhu ropy a jak investovat do budoucna.
Pro obchodníka je proto velmi důležité porozumět:
- různým typům ekonomických a podnikových dat
- kdy jsou zveřejněny
- jejich relevanci
- a jak obchodovat, když jsou zveřejněny.
Jak vytvořit obchodní plán?
Aby obchodník mohl těžit z fundamentální analýzy, musíte mít plán. Tento plán mu pomůže v tom, že bude vědět, jak obchodovat, když jsou data zveřejněna.
Někteří obchodníci zůstávají rádi mimo trh, když jsou data zveřejněna. Dělají to z jednoduchého důvodu, že nemohou přesně předpovědět data, která budou zveřejněna.
Na druhou stranu existují obchodníci, kteří rádi obchodují, když jsou data zveřejněna. Dělají to kvůli volatilitě, ke které obvykle dochází po zveřejnění dat.
Nejdůležitější věc, kterou musí trader udělat, je vytvořit plán a vědět, jak bude zveřejnění fundamentálních zpráv obchodovat.
Při zveřejnění ekonomických dat nebo dat o výnosech společnosti někteří obchodníci preferují jednoduchý způsob obchodování. Vždy zůstanou mimo trh dvě hodiny před zveřejněním dat. 30 minut po zveřejnění dat mohou otevírat pozice. Po takovém čase může trader s jistotou předpovědět, jakým směrem se aktivum bude ubírat.
Klíčem k úspěchu ve fundamentální analýze jsou zkušenosti. Platí, že čím více času věnuje obchodník studiu a analýze tržního chování po zveřejnění fundamentálních dat, tím lépe pro něj.
Kde hledat zdroje fundamentálních dat?
Obchodník, který používá fundamentální analýzu, bude potřebovat přístup k fundamentálním datům. Existuje mnoho zdrojů těchto informací. Pokud jde o časy zveřejnění fundamentálních dat, tak většina brokerů svým klientům poskytuje ekonomický kalendář.
Pokud trader hledá data (včetně historických) pro svou fundamentální analýzu, tak dobrým zdrojem, který shromažďuje velké množství fundamentálních dat na jednom místě je web Investing.
Co se týče aktuálních zpráv, tak obchodníci často využívají online verze známých agentur jakými jsou například Bloomberg, Wall Street Journal, nebo Financial Times.
Závěr
Fundamentální analýza je jedním ze tří typů analýz v tradingu a investování. Zbývající 2 jsou technická analýza a analýza sentimentu. Pokud obchodník dobře porozumí fundamentální analýze, může mu pomoci stát se lepším intradenním i swingovým obchodníkem.
Ke zvládnutí fundamentální analýzy jsou potřeba 3 věci:
1. Vědět, kdy relevantní data vyjdou
2. Naučit se, jak data interpretovat
3. Naučit se, jak obchodovat před zveřejněním a brzy po zveřejnění fundamentálních dat
Je potřeba mít na paměti, že ani tento způsob obchodování nebude vždy fungovat. Je tedy vhodné mít ho jako jednu ze strategií, která tvoří větší portfolio strategií.
Tým RoboMarkets
info@robomarkets.cz
+420 800 088 482
www.robomarkets.cz
Upozornění na rizika:
- Tento materiál a informace v něm obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87 (I) 2017 Kyperské republiky, nebo jakoukoli jinou formu osobního poradenství nebo doporučení, která se týká určitých typů transakcí s určitými druhy finančních nástrojů.
- Minulá výkonnost není spolehlivým ukazatelem budoucích výsledků nebo budoucího výkonu.