Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje
Nálada německých spotřebitelů se dál zhoršuje. Hlavním důvodem je zpomalení hospodářského růstu, které má negativní dopad na očekávání dalšího vývoje příjmů spotřebitelů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Výdaje domácností se v posledních letech staly hlavním zdrojem růstu největší evropské ekonomiky díky rekordní zaměstnanosti, růstu mezd, který je vyšší než inflace, a nízkým nákladům na úvěry, které zvýšily domácí poptávku.
Index nálady německých spotřebitelů na měsíc červenec klesl na 9,8 bodu z 10,1 bodu v předchozím měsíci a nižší byl už druhý měsíc za sebou. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že index klesne na deset bodů.
Ekonomický růst v Německu nyní ohrožuje několik faktorů, a to obchodní konflikty, nejistota spojená s plánovaným odchodem Británie z EU a ochlazení globální ekonomiky. To vše má negativní dopad na německé výrobce, kteří se orientují na vývoz. Panují obavy, že zpomalení ve zpracovatelském průmyslu se může rozšířit i do sektoru služeb a ohrozit nynější příznivou situaci na trhu práce.
Podle průzkumu se spotřebitelé obávají hlavně o budoucnost automobilek, které teď ohrožují obchodní spory a přesun k elektrickým vozům. To by mohlo způsobit rušení tisíců pracovních míst.
Dílčí index očekávání vývoje příjmů klesl nejníže od března 2017. Výzkumník GfK Rolf Bürkl upozornil, že doposud byl ukazatel příjmů schopen těžit ze skvělého vývoje německého trhu práce. Nyní se však stále častěji objevují známky toho, že prudký růst zaměstnanosti je u konce.
Ochota utrácet mezi spotřebiteli však stále roste, což ukazuje, že je zatím neznepokojují obavy o jistotu zaměstnání. Zda to tak zůstane i nadále bude podle GfK záviset na tom, jak se budou v dalších měsících vyvíjet vyhlídky příjmů. Pokud se výrazná ztráta, kterou nyní tento dílčí index utrpěl, v dalších měsících změní v přetrvávající klesající trend, patrně se neudrží dosavadní ochota utrácet.
Zdroj: Reuters, ČTK, GfK
Čtěte více
-
Nálada německých spotřebitelů je nejhorší od podzimu 2016
Nálada německých spotřebitelů je nejhorší za poslední tři roky a slabší, než čekali analytici. Podle institutu GfK se na ní projevuje zpomalování ekonomiky, v jehož důsledku přicházejí o práci zaměstnanci v automobilovém průmyslu a ve finančních službách. Institutem dnes zveřejněný index spotřebitelské důvěry na listopad klesl ve srovnání s předchozím měsícem o dvě desetiny na 9,6 bodu. Odhady předpokládaly hodnotu 9,8 bodu. -
Nálada německých spotřebitelů klesá
Nálada německých spotřebitelů pokračuje v poklesu. Propad je ale menší, než se čekalo, a ochota... -
Nálada německých spotřebitelů klesla
Nálada německých spotřebitelů nečekaně sestoupila na nejnižší úroveň za pět měsíců. Pokles spotřebitelské důvěry je zčásti reakcí na rostoucí inflaci, která podkopává kupní sílu, uvedla v dnešní zprávě o výsledku měsíčního průzkumu společnost GfK. Její index spotřebitelské důvěry ve výhledu na duben klesl o 0,2 na 9,8 bodu. -
Nálada německých spotřebitelů mírně klesla
Nálada mezi německými spotřebiteli mírně klesla. Zůstala ale nedaleko nejvyšší úrovně za šest let. Uvedl to dnes výzkumný institut GfK. Mírný pokles způsobily obavy spotřebitelů z budoucích výdělků, a jsou proto méně ochotní utrácet. Údaje i tak podle agentury Reuters naznačují, že německá vláda se může dál spoléhat na soukromou spotřebu jako podporu domácí ekonomiky v době, kdy vývoz zůstává slabý. -
Nálada německých spotřebitelů opět klesla
Nálada německých spotřebitelů se zhoršila druhý měsíc za sebou. Ukázal to dnes index důvěry, který... -
Nálada německých spotřebitelů se mírně zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se proti očekávání mírně zhoršila. Přispívají k tomu obavy z obchodního konfliktu mezi Evropou, Spojenými státy a Čínou, který by mohl poškodit největší evropskou ekonomiku. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Soukromá spotřeba se v posledních letech stala hlavním zdrojem ekonomického růstu v Německu díky rekordně vysoké zaměstnanosti, větší jistotě na trhu práce, růstu mezd, který je vyšší než inflace, a nízkým nákladům na úvěry. -
Nálada německých spotřebitelů se nečekaně mírně zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se s příchodem nového roku nečekaně mírně zhoršila. Vyplynulo to z průzkumu společnosti GfK, který byl dnes zveřejněn. Domácnostem podle něj dělají starost diskuse o možném zavedení záporných úrokových sazeb i pro soukromé střadatele a stále se obávají dopadů obchodních konfliktů. -
Nálada německých spotřebitelů se zhoršila
Spotřebitelská důvěra v Německu se na počátku podzimu mírně zhoršila. Přispívá k tomu zřejmě... -
Nálada německých spotřebitelů se zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se proti očekávání opět zhoršila, a to už druhý měsíc za sebou. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK, jejíž index na září klesl na 10,5 bodu z 10,6 bodu v srpnu. Na vině jsou vysoké ceny energií a rovněž nízké úroky, které lidem znehodnocují úspory, uvedl dnes institut. -
Nálada německých spotřebitelů se zhoršila
Spotřebitelská důvěra v Německu se mírně zhoršila, překonala však odhady. Ukázaly to dnešní výsledky... -
Nálada německých spotřebitelů se zlepšila
Spotřebitelská důvěra v Německu se v závěru léta navzdory některým negativním vlivům nečekaně zlepšila... -
Nálada německých spotřebitelů se zlepšuje
Nálada mezi německými spotřebiteli se dál zlepšuje a je nejpříznivější za pět měsíců. Spotřebitelé tak zůstávají optimističtí navzdory předvánočnímu útoku v Berlíně a zvýšené politické nejistotě. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK. Zpráva podle analytiků ukazuje, že výdaje spotřebitelů budou v Německu i v prvním čtvrtletí důležitým zdrojem ekonomického růstu. -
Nálada podnikatelů v Německu klesla méně
Po třech měsících rekordního růstu podnikatelská nálada v Německu v srpnu mírně klesla a dala tím signál, že vzestup největší evropské ekonomiky se stabilizoval. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil mnichovský institut Ifo. Jeho souhrnný index klesl na 115,9 bodu z červencových 116 bodů. -
Nálada podnikatelů v Německu se zlepšila
Podnikatelská nálada v Německu se tento měsíc výrazně zlepšila a její ukazatel se dostal na maximum... -
Nálada podnikatelů v Německu se zlepšila
Podnikatelská nálada v Německu se v červnu druhý měsíc v řadě zlepšila. Výsledky průzkumu, které dnes... -
Nálada podnikatelů v Německu stoupla
Podnikatelská nálada v Německu se tento měsíc nečekaně výrazně zlepšila. Index podnikatelského klimatu... -
Nálada podnikatelů v Německu v květnu vzrostla
Podnikatelská nálada v Německu se v květnu po dvou měsících poklesu zvýšila a byla mnohem lepší, než... -
Nálada spotřebitelů v Německu je kvůli inflaci a energiím na dalším minimu
Nálada německých spotřebitelů v říjnu čtvrtý měsíc za sebou klesne na další minimum. Příčinou je vysoká inflace a prudký růst účtů za energie. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil německý ekonomický institut GfK. -
Nálada spotřebitelů v Německu je kvůli koronaviru rekordně slabá
Spotřebitelskou náladu v Německu citelně zasáhla pandemie způsobená koronavirem, index nálady se tak propadl na rekordní minimum. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil německý institut GfK. -
Nálada spotřebitelů v Německu se zhoršila
Nálada německých spotřebitelů se překvapivě zhoršila. Výzkumná společnost GfK dnes oznámila, že její index spotřebitelské nálady na říjen klesl na 10,8 bodu z téměř šestnáctiletého maxima 10,9 bodu v předchozím měsíci. Analytici v anketě agentury Reuters přitom očekávali nárůst indexu, a to na 11 bodů.