Jedním z hlavních příčin ztrátových obchodů, a to nejen u začínajících obchodníků, je jejich neschopnost se soustředit a vnímat všechny tržní detaily, jako je volatilita, krátkodobý a dlouhodobý trend, informace z indikátorů, price action, fundamentální náhled a mnoho dalších. Neschopnost mysli traderů, plně se soustředit, alespoň 5 minut na jeden graf, a věnovat mu svojí pozornost při přípravě nebo exekuci obchodního příkazu, je stojí mnoho peněz a v marné snaze uspět i mnoho času.
V tomto článku si představíme výzkum z Carnegie Mellon University, ve kterém byli měřeny dopady ztráty pozornosti na výkon studentů. V závěru článku nám tak bude jasné, proč většina traderů nemůže nikdy na finančních trzích uspět, proč je trading tak psychicky náročný a především, jak se z této šlamastiky dostat. Ale nejprve něco málo o ztrátě pozornosti.
Ztráta pozornosti
Každý z nás se neustále setkává s fenoménem dnešní doby, ztrátou pozornosti. I když, je potřeba jedním dechem dodat, že se úplně nejedná o ztrátu pozornosti, ale spíše o její krádež. Mnohokrát jsem šel po chodníku a proti mně lidé, upřeně zírající do mobilního telefonu, nevnímající nic z toho, co se kolem nich děje. Absolutní nezájem o to, že se blíží k přechodu a klidně by se nechali i přejet autem, kdyby řidič nezačal troubit a nevrátil je tak zpět do reálného světa.
Tato krádež lidské pozornosti různými sociálními sítěmi, hrami, on-line komunikací atd. okrádá lidi o schopnost se soustředit, s čímž jde ruku v ruce i ztráta výkonnosti. V našem oboru, tradingu, rozhoduje schopnost soustředění o zisku nebo ztrátě daného obchodníka.
Například při přípravě obchodních levelů: Trader musí při swingové strategii analyzovat dění na 28 měnových párech (majors+cross) s tím, že mu jeden měnový pár zabere cca 3 minuty práce. To je celkem 84 minut plného soustředění, neboli 1 hodina a 24 minut trvající období, kdy ve svém zájmu trader musí vložit všechny své psychické síly do přípravy obchodních levelů a obchodního plánu.
Ruku na srdce, kdo dokáže hodinu a půl věnovat pouze práci, aniž by si odskočil zkontrolovat e-maily, nové fotky a počet lajků na FB, nebo jen tak zkouknout nejnovější zprávy? Pokud vás při čtení těchto řádků napadlo, že není nic špatného na tom, odskočit si pozorností od obchodní přípravy k jiné činnosti, přečtěte si, co znamená pojem switch-cost effect.
Switch-cost effect
Představte si například, že se právě věnujete přípravě obchodních levelů, dostanete textovou zprávu a podíváte se na ni. Věnujete jí jediný, možná tři vteřiny dlouhý pohled, a zase se vrátíte do světa tradingu. Neuvědomíte si ale, že v tu chvíli se „váš mozek musí překonfigurovat“. Musíte si vzpomenout, čemu jste se věnovali předtím, a zároveň se upomenout na to, co jste si o tom v tu chvíli mysleli. Vědecké poznatky ukazují, že v takovém okamžiku „váš výkon klesá“. Jste pomalejší. A to vše v důsledku přepnutí z jednoho úkolu na druhý.“.
Tomuto jevu se říká „switch-cost effect“ (doslova „efekt nákladů na přepnutí“). V praxi to znamená, že pokud si uprostřed pracovního výkonu kontrolujete textové zprávy, neztrácíte přitom jen malé časové úseky strávené jejich samotným prohlížením, ale zároveň i čas vynaložený na obnovení soustředění. A že ho není málo. V jedné studii provedené v laboratoři pro interakci člověka s počítačem na Carnegie Mellon University mělo 136 studentů za úkol napsat test. Zatímco část z nich měla vypnuté telefony, další studenti je museli mít zapnuté a dostávali na ně další a další zprávy. Studenti se zapnutými telefony pak měli v průměru o dvacet procent horší výsledky. Podle vedoucího výzkumu pana Millera se lidstvo dostává do víru kognitivní degradace, kdy si „vědomě“ otupuje smysly, na úkor virtuálního prožívání svého života.
Závěr
Nyní je již jasné proč se trading považuje za velmi náročnou disciplínu. Když trader během řízení intradenního obchodu „vypne“ může tím ztratit mnoho peněz, což spustí silnou emoční lavinu. Naopak, když během pracovního výkonu „ vypne“ uklízečka, pravděpodobně se nestane vůbec nic.
Dopady krádeže pozornosti dalece přesahují rámec tradingu a finančních trhů obecně, jedná se o celospolečenský problém, kdy lidé zapomněli na potěšení ze skutečných radostí života, které se rozhodli nahradit virtuálními požitky na obrazovkách „lovců pozornosti“.
Martin Klass