Úterý 03. prosince 2024 18:00
reklama
CapXmaster srovnani
reklama
RebelsFunding
reklama
Fintokei StartTrader
reklama
InstaForex rijen 2024

Boeing 737 MAX už vážné problémy měl, potíže zasáhly i letadla Comet a DC-10

08.01.2024 14:44  Autor: Tým FXstreet.cz  Sekce: Tradingové analýzy a zprávy   Tisk


Výběr dopravních letounů, které měly v minulosti vážné problémy (některé aerolinky se rozhodly zatím odstavit z provozu letadla Boeing 737 MAX 9 v reakci na incident, při kterém jednomu stroji minulý týden krátce po startu odpadla část trupu; akcie Boeingu po incidentu prudce oslabily).

De Havilland Comet - Dopravní letadlo britské továrny de Havilland, první proudový aeroplán svého druhu, začalo létat v roce 1952. Dodnes se na něj vzpomíná hlavně kvůli vážné konstrukční chybě, která způsobila smrt desítek lidí. Revoluční novinkou byl přetlakový trup, díky němuž lidé na palubě mohli bez problémů dýchat i ve velkých výškách, a stroj tak mohl létat v klidnějších vyšších vrstvách atmosféry. Právě přetlakování trupu se ovšem ve spojení se špatně zvolenými hranatými okny a nevhodnou technologií stalo letounu osudným. Po první vážné nehodě v květnu 1953, při které u indické Kalkaty zemřelo 43 lidí, to ale ještě nebylo tak zlé, protože za ni do značné míry mohlo počasí.

Dvě katastrofy v prvních měsících roku 1954, při kterých se do vod Středozemního moře zřítily comety BOACa a při kterých zahynulo přes 50 lidí, ale řadu měsíců zaměstnávaly vyšetřovatele. K odhalení příčiny vedly až opakované zkoušky přetlakování. Kolem čtvercových oken se totiž i kvůli použité výrobní technologii objevovaly miniaturní trhliny, které se s každým dalším startem zvětšovaly. Továrna de Havilland na problémy reagovala nejen změnou tvaru oken, jež byla u pozdějších cometů oválná, ale také použitím pevnějšího materiálu na konstrukci trupu. První exemplář nové verze letounu byl připraven už v roce 1954, ale trvalo čtyři roky, než se comety opět dostaly na linky.

Douglas DC-10 - Tento letoun určený až pro 380 cestujících byl na začátku 70. let pýchou americké továrny McDonnell Douglas. Nikdo ze spokojených pasažérů ale netušil, že konstruktéři při navrhování letounu zvolili nevhodný způsob uzavírání nákladových dveří. A zdánlivá drobnost způsobila jednu z nejtragičtějších leteckých nehod. Stroj společnosti Turkish Airlines se zřítil 3. března 1974 u Paříže, nehoda si vyžádala životy všech 346 lidí na palubě. Vyšetřovatelé brzy přišli na stopu, která nakonec celou záhadu rychle vyřešila. Tragédie totiž vykazovala shodné znaky s nehodou jiného stroje DC-10 z června 1972, která se jen díky náhodě obešla bez obětí. Letadlo společnosti American Airways tehdy za letu přišlo o dveře nákladového prostoru, což poškodilo také ovládání stroje. Pilotům se ale podařilo nouzově přistát.

Příčinou obou nehod byla snaha výrobce docílit co největšího využití nákladového prostoru - proto se jeho dveře otevíraly ven. Obvyklejší přitom je, že se dveře na letounech otevírají dovnitř a jsou trochu větší, než příslušný otvor. Za letu ve výšce pak díky přetlaku v kabině drží samy od sebe pevně na místě. Až po tragédii u Paříže výrobce provedl další změny a podobné neštěstí už se neopakovalo. Pověst DC-10 byla ale nevratně poškozena a nakonec se jich vyrobily pouze necelé čtyři stovky, mnohem méně, než McDonnell Douglas plánoval.

Boeing 787 Dreamliner - Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo s výraznou úsporou pohonných hmot a nižšími emisemi. Od uvedení do provozu v roce 2011, s tříletým zpožděním, ho však provázejí značné problémy. V polovině ledna 2013 bylo všech asi 50 letounů Dreamliner po celém světě na několik měsíců odstaveno z provozu kvůli přehřívání baterií. V lednu totiž začalo v tomto letounu společnosti Japan Airlines po přistání v Bostonu hořet kvůli zkratu v baterii. Boeing posílil izolaci baterií a úřady pro letecký provoz mu povolily stroj opět zprovoznit až v březnu.

V listopadu téhož roku se objevily problémy s námrazou na motorech společnosti General Electric (u letadel Boeing 787 Dreamliner a nejnovější verze Jumbo Jet označované 747-8. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) pak leteckým společnostem nařídil, aby motory překontrolovaly a aby zakázaly pilotům létat při mrazivém počasí do velkých výšek. Před třemi roky se Boeing potýkal také s nedostatečnou kvalitou vyráběných letadel, kvůli kterým dočasně zastavil dodávky dreamlinerů. Kvůli různým výrobním vadám úřady firmě od května 2021 do srpna 2022 nedovolily předávat nové stroje zákazníkům.

Boeing 737 MAX - Nejnovější verze letounu na krátké a střední tratě, který se do vzduchu poprvé vznesl v dubnu 1967, měla problémy už před pěti lety. Při dvou nehodách v rozmezí pěti měsíců tehdy zahynulo 346 lidí. První letoun havaroval v říjnu 2018 v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí. Pak v březnu 2019 se krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby zřítil další stroj se 157 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Vyšetřovatelé se tehdy zaměřili na nový stabilizační systém MCAS, který výrobce instaloval kvůli posunutí těžiště v důsledku instalace větších, ale úspornějších motorů.

Za hlavní příčinu havárií byly označeny chyby v programu MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, že letadlo příliš prudce stoupá, nebo když naopak rychlost stroje nebezpečně klesne. Systém ale při haváriích kvůli vadnému senzoru opakovaně posílal letadla prudce dolů, posádka nad nimi nedokázala udržet kontrolu. Závěrečná zpráva výboru amerického Kongresu, který věc zkoumal, uvedla, že za nehody mohlo utajování a nedostatečný dohled. Boeing v květnu 2019 připustil, že o softwarovém problému letounů 737 MAX věděl zhruba rok, neinformoval o tom však aerolinky ani regulační orgány. V prohlášení trval na tom, že věc nepředstavuje bezpečnostní riziko.

Do provozu se letadla Boeing 737 MAX vrátila až koncem roku 2020, když dostala po odstranění závad povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví. Po 638 dnech znovu vzlétl Boeing 737 MAX s cestujícími v Brazílii, kde letecká společnost GOL nasadila tento letoun na lince ze Sao Paula do Porto Alegre. Agentura EU pro bezpečnost letectví schválila obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX v lednu 2021. Boeing se později dohodl na odškodnění pozůstalých po obětech neštěstí. Uzavřel také dohodu s americkou Komisí pro cenné papíry (SEC) na tom, že zaplatí 200 milionů dolarů (zhruba pět miliard Kč), protože klamal investory ohledně bezpečnosti letounů.

Nyní se ocitly v centru pozornosti letouny ve verzi MAX 9, a to po nehodě z pátku minulého týdne, kdy se letounu společnosti Alaska Airlines krátce po startu z Portlandu v Oregonu vytrhla část trupu. Letadlo bezpečně přistálo a nikomu ze 177 lidí na palubě se nic nestalo. Americké úřady následně v sobotu z provozu dočasně stáhly 171 těchto letadel, která mají projít zevrubnou inspekcí. V neděli stejný krok oznámila panamská společnost Copa Airlines, která má 21 těchto strojů, a také aerolinky Turkish Airlines s pěti těmito boeingy.

Zdroj: Reuters, ČTK

Sdílení článku: 
   

 

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Investingfox Nastroje