Co je tedy chybou nováčků, kterými jsme všichni byli a vlastně někdy i zkušenějších obchodníků? Je to nedůvěra ve vlastní nápad, ve vlastní práci a v to, že by mohlo být skutečně úspěšné něco, na co jsme přišli a udělali sami. Dalším kamenem úrazu potom je to, že se snažíme najít zkratku a ve víře, že v tom, co už někdo vymyslel, jsou zakopány naše peníze, vrháme se na všechno, co kdo kde prezentuje. A tak se často stává, že obchodník sedí u počítače, pracuje na své strategii, ale místo toho, aby jí věnoval všechno svoje úsilí, tak vedle toho backtestuje strategii někoho, s kým se setkal před týdnem a k tomu ještě brouzdá po internetu a hledá strategii další. Znám to, přesně tak jsem to dělal i já. Dokonce jsem v jeden den dokázal obchodovat tři různé strategie a to ať už současně, tak i postupně. Ten pocit, že jsem na to vyzrál a že si tím vlastně abonuji svůj zisk, protože rozkládám riziko, ten byl skvělý. Avšak jen do okamžiku, kdy jsem udělal součet.
A proč se tedy vyplatí věnovat vlastnímu nápadu? Protože jen vy víte, co je za ním skryto. Kde je ta výhoda, kterou jste v trhu objevili. Kde je to souznění vaší mysli s pohyby trhu. Jen vy víte, proč v té strategii máte věci, které nevědomému mohou připadat jako něco, co odporuje zdravému rozumu. A co je nejdůležitější, je to vaše a jen vy znáte veškeré detaily. To je rozdíl mezi vaší strategií a strategií, kterou od někoho přejímáte. Když se někdo podívá na strategii, kterou používám a bude se na ni dívat pohledem jako na klasický breakout, bude k ní mít tisíc výhrad. Ale víte co? Mně je to jedno. Je moje a já vím proč v ní je to, co v ní je.
Nedávno jsem říkal. Dívejte se na strategii jako na dům, který si chcete postavit. Na začátku pátrejte po tom, jaký by měl být a jaký by vám vyhovoval. Jestli jedno patro, dvě nebo tři. Jestli 100 metrů obytné plochy, 200 metrů nebo 300. Ale v určitou chvíli se rozhodněte a postavte ho. A to stejné udělejte se strategií. Hledejte, vybírejte, co vám vyhovuje, ale v určitém okamžiku si vyberte jednu a té se věnujte. Potom ji upravujte, a když vám nebudou vyhovovat parametry, tak je měňte jako podlahové krytiny nebo kachličky v koupelnách. Ale dům, respektive strategii, tu už nechte stát. A už se ani nedívejte po domech svých sousedů. Prostě buďte sami sebou, pracujte na tom, co máte a zanedlouho uvidíte, že na to budete moci být pyšní.
Michal Uma