Když člověk dělá jakoukoliv činnost delší dobu, vytvoří si rutinní procesy, které jsou postupným opakováním povětšinou zbaveny jakékoliv emoční odezvy. Toto je výhodné například při zbavování se různých strachů. Ovšem snížené nadšení může vést i k nepříjemným věcem, jako je například snížená kvalita přípravy nebo řízení obchodní pozice. V tomto článku se tedy zaměříme na způsoby, kterými si lze dlouhodobě udržovat nadšení do tradingu a případně se opět nakopnout k původnímu nadšení.
Motivátory
V dnešní době již není žádným tajemstvím, že motivovaný člověk odvádí mnohem větší pracovní výkon. Problematika motivování zaměstnanců je jedním z hlavních bodů, které musí manažer během své kariéry mnohokrát řešit. Určité nástroje, jak motivovat svůj tým, případně sám sebe, nabízí Maslowova hierarchie potřeb nebo Herzbergova teorie higienických faktorů. Obě teorie jsou založeny na určitém uspokojování potřeb, které se v čase mění. Pokud je člověk v nové práci z prvu nadšený a motivovaný a po nějakém čase potřebuje motivovat, tak během uplynulého časového úseku u něj dochází právě k oslabování nebo vymizení motivačních faktorů tvz. motivátorů.
Většina populace potřebuje k udržování své motivace do práce nebo jiné činnosti vnější motivaci. Tedy potřebuje, aby někdo jiný uspokojoval jejich potřeby a oni až poté budou ochotni předvést pracovní výkon. Pokud trader pociťuje sám na sobě potřebu motivace zvenčí, může se stát, že pro něj trading zkrátka není tou správnou cestou, protože obchodování na finančních trzích je čistě individuální disciplína.
Ovšem člověk, který sám v sobě dokáže nalézt motivaci k činnosti bez potřeby vnějšího uspokojování, ten má vysokou pravděpodobnost ve svém životě dosáhnout všeho, na co si jen vzpomene. Většina vnějškem motivovaných lidí totiž pouze sní, kdežto vnitřně motivovaný člověk najde dostatek energie na to jít a jednat. Motivátory v tradingu jsou velmi individuální. Motivace může pramenit například pouze z představy časově nenáročného povolání, které nabízí vysoký výdělek. Motivace může také pocházet pouze z čistého zájmu o grafy, matemetiku, ekonomii, statistiku, pravděpodobnost, psychologii, programování, umělou inteligenci atd. Finanční trhy mají tu výhodu, že si v nich trader dokáže nalézt onen motivátor, díky kterému si udržuje své nadšení.
Návrat k motivaci
Pokud trader ztratí chuť na sobě opět pracovat, vyvíjet nové obchodní metody, zlepšovat řízení obchodní pozice, nebo u něj pokles motivace způsobí pokles pečlivosti v přípravě, exekuci a řízení obchodu, je potřeba si položit otázku, proč k poklesu motivace došlo. Vyhledat ve svém životě, i mimo trading, změny, které způsobily, že původní nadšení do obchodování poněkud ochladlo. Ztráta motivace může být také způsobena snížením emoční zátěže samotného tradingu, což je v podstatě vítaná změna. Pokud v minulosti trader prožíval každý obchod, může jeho pokles motivace souviset s absencí emoční složky v tradingu.
Pro návrat do motivovaného stavu slouží opětovné aplikování motivátorů do praxe. Tedy vzpomenout si, co na tradingu bylo tak fascinující a s jakou původní představou bylo obchodvání zahájeno. Opětovné aplikování motivátorů do praxe následně způsobí příval nové motivace a nadšení do práce burzovního obchodníka, která by měla být z části nudná (bez výrazné emoční složky), ale zároveň by měla nabízet možnosti rozvoje jak tradera, tak jeho obchodních metod.
Děkuji za přečtení,
Martin Klass