Příspěvek se nahlašuje...
Jestli nás něčemu měla naučit tzv. finanční krize z konce minulé dekády, pak je to skutečnost, že stavět vzdušné zámky se nevyplácí. Pád tehdy způsobilo splasknutí hypotečního trhu, neboť v Americe se půjčovalo i takovým klientům a tolik peněz, že hypotéku mohl dostat prakticky každý. To logicky vyhnalo ceny nemovitostí nahoru a když se pak nesplácené půjčky staly neudržitelnými, nebylo ani nic, čím by je bylo možné pokrýt - ceny nemovitostí na nepokřiveném trhu se rázem staly citelně nižšími.
Přesto se i dnes nafukují opravdu velké bubliny, které jednoho dne zákonitě musí prasknout. Jednou z nich je Tesla, jejíž tržní kapitalizace se přiblížila té, které náleží Toyotě, jedné z největších a nejvýdělečnějších firem světa. To ale v principu není nic nového, na ještě absurdnější úroveň ale vše posunula firma Nikola Motors, jejíž akcie se taktéž staly obchodovatelnými na burze. Tato firma nikdy nic nevyrobila, nemá ani funkční prototyp jakéhokoli modelu, nemá dokonce ani vlastní továrnu. Slibuje jen různé automobily na elektrický pohon, což samo o sobě pobláznilo investory natolik, že tržní kapitalizace firmy během chvíle dosáhla desítek miliard dolarů a i po opadnutí prvotního zájmu zůstává na neskutečných 26 miliardách (asi 615 miliard korun).
Pro řadu lidí neznámá značka se tak rázem dostala před Ford, tedy zavedenou firmu, která sice měla v posledních letech nemalé potíže, nicméně i tak pravidelně vykazuje zisk. S něčím takovým ovšem Nikola v nejbližších letech nepočítá, ostatně neplánuje nic dostat na trh během následujících tří let. Ovšem i tak investoři věří, že se jim jejich peníze vrátí.
Situace obou firem jen připomíná, že finanční dále budují vzdušné zámky. Tesla dodnes nevykázala jedinkrát roční zisk a pokud byla v plusu za některé z kvartálů, stalo se tak jen díky prodeji eko-kreditů a handlů spojených s evropskými limity emisí CO2. Tyto příjmy však nejsou dlouhodobě udržitelné.
Tesle tak vlastně zůstanou pouze její produkty, což by pro automobilku mohl být kámen úrazu. Ač vozy z Fremontu disponují některými zajímavými řešením, s kvalitou jsou pořád na štíru. A jak se zdá, značka se tím ve své nabubřelosti víceméně odmítá zabývat, místo náprav spíše spoléhá na sílu svého PR. I po více než dekádě v oboru tak dělá stále stejné chyby. Ovšem tentokráte již u aut, jež kupují lidé, kteří jsou mnohem kritičtější.
Dokud Tesla měla v nabídce pouze modely S a X, mohla spoléhat na rozsáhlejší vozový park svých příznivců, stejně jako na kredit průkopníků, který tito lidé měli. Ovšem s příchodem Modelu 3 se elektromobily dostaly k zákazníkům, pro které představují jedinou možnost, jak se dostat z jednoho místa na druhé. A proto je kladen mnohem větší důraz na kvalitu. O té se nicméně ve Fremontu pouze mluví, ovšem skutek někam ke konkurenci utek'.
Problémy přitom nejsou spojené pouze s menším sedanem, ale také se zcela novou Teslou Model Y. Ta ve velké míře využívá stejných komponentů jako Model 3 a zároveň vzniká na téže lince. Značka by tak měla mít mnoho vyřešeno a dále snižovat prostor pro chyby. Zvláště když Elon Musk během slavnostní premiéry prohlašoval, že toto SUV prodejně má překonat všechny tři předchozí modely dohromady. Jak je ale patrné, o kvalitní auto skutečně nejde - marně pátráme, kdy naposled jsme viděli jakoukoli známější automobilku z kteréhokoli kouta světa předat zákazníkovi něco tak odfláknutého.