Nicméně pokud se budeme držet v rovině money-managementu na forexu, pak je to právě money-management, který je tím faktorem, jenž rozhoduje o potencionálním úspěchu nebo možném neúspěchu každého obchodníka. Správné nastavení poměru zisků k riziku a tedy i správné nastavování obchodních příkazů (Stop-Loss, Take-Profit, Close-Order, atd.), je opravdu velmi důležitým faktorem potencionálního úspěchu.
Risk-management
U každé strategie je třeba dbát na správný risk-management. Jak název napovídá, tak se v tomto případě jedná o stanovení rizika, které je obchodník ochoten riskovat v daném obchodu. Risk-management je klíčovým aspektem, který tradery do určité míry chrání před vynulováním obchodního účtu.
V průběhu času bylo vytvořeno mnoho podob risk-managementu (ztráta vůči obchodnímu účtu, vůči investici, atd.), avšak tou aktuálně jednou z nejvíce používaných se pro svou jednoduchost stala „maximální ztráta z obchodní pozice vůči obchodnímu účtu“. U této varianty řízení rizika by podle profesionálů mělo docházet v obchodní pozici k maximální ztrátě například 2% vůči obchodnímu účtu, čímž je zaručeno, že obchodník může utržit více jak 50 ztrát v řadě, než dojde k úplnému vynulování obchodního účtu.
Názorný příklad:
Velikost obchodního účtu: 10 000 USD
Velikost risk-managementu: 2%
Maximální přípustná ztráta v první pozici = 10000*0,02 = 200 USD
Pokud obchodník utrží v první pozici ztrátu, pak bude nová maximální ztráta vypadat takto:
Velikost obchodního účtu po ztrátě = 10 000 – 200 = 9800 USD
Velikost risk-managementu: 2%
Maximální přípustná ztráta v druhé pozici = 9800*0,02 = 196 USD
Ochranné prvky a co je o nich vhodné znát
Používání ochranných prvků je dalším důležitým faktorem správného money-managementu. V mnohých článcích se mohou obchodníci dočíst o tom, že například obchodní příkaz typu Stop-Loss je jediným ochranným prvkem, který chrání před neúměrnou ztrátou kapitálu. Bohužel to není tak úplně pravda.
Proč?
Za prvé je potřeba mít vždy na paměti, že i když je příkaz Stop-Loss u obchodní pozice nastaven, přesto může dojít k neúměrné ztrátě kapitálu.
A jak se to může stát? Může se to stát tehdy, když v trhu dojde k takzvanému poskočení ceny, jinými slovy „gapu“, díky kterému se sice Stop-Loss vyplní, ale za podstatně horších podmínek, než které byly předem stanoveny (v praxi – za podstatně horší cenu). K tomu nejčastěji může dojít například při extrémních fundamentech typu NFP report nebo úrokové sazby.
Za druhé, co se logiky věci týče, tak Stop-Loss není jediným ochranným prvkem před ztrátou.
Dalším takovým prvkem je například příkaz „uzavření obchodní pozice -> Close-Order“, který je často využíván například v různých automatických obchodních systémech. Velikým plusem je na rozdíl od Stop-Lossu to, že lze tomuto příkazu určit dodatečné podmínky, díky kterým můžeme například eliminovat nechtěné ukončení pozic zapříčiněné zmíněnými gapy (příklad: podmínka typu –> když na trhu nastane gap, tak pozici okamžitě bez rozmyslu neukončuji, bohužel Stop-Loss toto neumožňuje).
Naopak mínusem je to, že pro aktivaci tohoto příkazu je třeba mít neustále zapnutý počítač či jiné zařízení. Stop-Loss je naproti tomu zadaný na serveru brokera, a tak jakmile jej cena protne, příkaz se automaticky aktivuje.
Nezáleží na tom, zde je obchodník zastáncem prvního či druhého výše uvedeného ochranného prvku, v zájmu ochrany kapitálu by měl být vždy u každé obchodní pozice alespoň jeden z těchto dvou prvků použit!
Znalost úspěšnosti strategie
Pro správný money-management může být velmi důležité (v závislosti na použité strategii) znát procentuální úspěšnost strategie (kolik procent otevřených pozic je v průměru ziskových a kolik ztrátových).
Stanovit úspěšnost strategie nemusí být zrovna jednoduché a pro nejpřesnější výsledky je vhodné udělat takzvaný dlouhodobý backtest -> testování strategie do minulosti na datech v historii, což umožňuje platforma MetaTrader 4. Velmi vhodné je testovat strategie alespoň rok zpět, nicméně mezi profesionály je obecně doporučováno udělat backtest alespoň 500 obchodů zpětně. Více než na časové hledisko testu se tedy spíše zaměřit na dostatečný vzorek obchodů. A už poté více neřešíme, jestli testujeme zpětně 3 měsíce nebo 5 let.
Výhodou pak také může být i otestovat strategii na dlouhém období, například až 10 let. Důvodem je, že zde existuje velká pravděpodobnost, že strategie bude tímto otestována i například na období, ve kterých trhy postihly nějaké významnější krize a zejména pak různé fáze pohybů trhu.
Stanovení poměru mezi ziskem a ztrátou z obchodní pozice
Posledním dílem do skládačky zvané money-management, který je třeba stanovit, je poměr mezi ziskem a ztrátou z obchodní pozice. I když se může zdát, že právě toto je jednoduché stanovit, tak realita bývá často opačná. Zrádnost spočívá totiž v tom, že obchodník sice jednoduše stanoví poměr mezi SL a TP například na 2:1, ale důležitou roli zde pak ještě hraje i výsledná procentuální úspěšnost strategie, která nemusí být dostačující, a zároveň, zda RRR bude skutečně odpovídat charakteristice obchodovaného trhu.
Názorný příklad 1:
Obchodník využívá obchodní strategii, která při poměru 2:1 (TP:SL) má procentuální úspěšnost 30%.
Poměr – 2:1
Úspěšnost – 30%
Jednoduchou matematikou zjistíme, že díky poměru 2:1 obchodník potřebuje alespoň 1 ze 3 obchodů ziskových, aby strategie nebyla ve ztrátě. Znamená to tedy, že úspěšnost 30% je nedostačující, protože je v tomto případě třeba úspěšnost minimálně 33%.
Upozornění: Každý obchodník by měl v tomto případě vzít v úvahu, že změna poměru SL:TP zde nemusí být dostačující. Změníme-li totiž u strategie tento poměr, tak obvykle dojde i ke změně procentuální úspěšnosti celé strategie.
Pokud by optimalizací došlo v tomto případě ke změně poměru například z 2:1 na 3:1 a úspěšnost strategie by byla více jak 25%, pak by tato strategie mohla být v budoucnu zisková. V opačném případě je možné zkusit poměr ještě více zvýšit. Pokud ani to nepomůže, pak je třeba strategii dále optimalizovat či výrazněji předělat.
Názorný příklad 2:
Obchodník využívá obchodní strategii, která při poměru 2:1 (TP:SL) má procentuální úspěšnost 50%.
Poměr – 2:1
Úspěšnost – 50%
Strategie s tímto poměrem a úspěšností nemusí být nijak optimalizována. Zvolený money-management je dostačující a obchodníkovi tím pádem poskytuje značnou pravděpodobnost budoucí potencionální profitability a stability.
Při určování poměru RRR je také důležité brát v úvahu, že například při navýšení Take/Profitu trh příliš často váš cíl zisku nezasáhne nebo při snížení Stop-Lossu trh naopak bude zasahovat S/L až příliš často. Vždy byste tedy měli zadávat příkazy typu T/P a S/L dle podmínek na trhu a až poté dle statistik kalkulovat s vaším dlouhodobým poměrem RRR, jakou procentuální úspěšnost potřebujete dosahovat a zda tedy je obchodní výkonnost vaší strategie dostatečná či nikoliv. Takový přístup má obvykle nejvyšší potencionální šanci na úspěch.
Pokud máte zájem vyzkoušet si zcela zdarma a bez rizika jaké to je stát se forexovým obchodníkem a vyzkoušet si techniky money-managementu v praxi na virtuálním demo účtu bez rizika, pak neváhejte vše vyzkoušet na našem demo účtu, který je možné zdarma založit na našich stránkách zde: www.purple-trading.com/cs
Přejeme mnoho ziskových obchodů!
Tým Purple Trading
info@purple-trading.com
+420 228 882 352 Po-Pá, 8-16h (CET)
Adresa kanceláře vázaného zástupce: Vinohradská 2828/151, Praha 3, Flora
www.purple-trading.com/cs
CFD jsou komplexními nástroji a nesou vysoké riziko rychlé ztráty veškerého Vašeho kapitálu v důsledku páky. 74,8 % retailových investorů přichází o svůj kapitál během obchodování se CFD s tímto providerem.
(tento počet byl určen v rámci období od 1. ledna 2018 po 31. prosince 2018). Měli byste pečlivě zvážit, jestli rozumíte fungování CFD nástrojů a můžete-li si dovolit podstoupit tak vysoká rizika ztráty Vašeho kapitálu.
Obchodování na devizovém trhu s marží obnáší velkou míru rizika a nemusí být vhodné pro všechny investory. Obchodování s vysokou pákou může fungovat jak ve Váš prospěch, tak i proti Vám. Předtím, než se rozhodnete obchodovat na devizovém trhu, pečlivě zvažte své investiční cíle, úroveň zkušeností a ochotu podstoupit rizika. Existuje možnost, že utrpíte ztrátu části nebo celé výchozí investice, a proto není vhodné investovat peníze, které si nemůžete dovolit ztratit. V případě jakýchkoliv pochybností vyhledejte radu nezávislého finančního poradce.
Všechny názory, novinky, výzkumy, analýzy, ceny nebo jiné informace obsažené v tomto materiálu, jsou poskytovány jako obecný komentář k trhu a nepředstavují investiční poradenství. L.F. Investment Limited nenese žádnou odpovědnost za ztrátu nebo škodu, zahrnující mimo jiné ušlý zisk, která může vzejít přímo nebo nepřímo z použití nebo spoléhání se na takové informace.
Purple Trading je obchodní značka, vlastněná a provozována společností L.F. Investment Limited, licencovanou Kyperskou investiční společností, regulovanou CySEC, č. lic. 271/15.